RECENZE: Impresionisté a jejich životní příběhy

Díl: první
Počet stran: 380
Nakladatelství: Metafora
Překlad:
 Bohumila Kučerová
Rok vydání: 2012 (2. vydání)
Anotace: Všichni víme, kdo byli Monet, Manet, Cézanne,Renoir nebo Degas, ale jen málokdo ví, jací to byli lidé, jak žili, koho milovali... Autorka téhle nanejvýš zajímavé knížky se toho úkolu ujala, a přestože jde o literaturu faktu, rovnýma nohama se ocitneme v Paříži 19. století. Na trůně dosud sedí císař Napoleon III. a první mladí malíři se ucházejí o přijetí do prestižních ateliérů.
Barvitě a poutavě – právě jako na impresionistickém plátně – se před námi odvíjejí jejich spletité a často nelehké osudy. Tehdejší společnost nebyla na připravená na portréty pijáků, pradlen či dámiček polosvěta a své zklamání jim splácela opovržením.
 Nechme se tedy pozvat do Pařížské opery, kde Degas v šeru skicuje své baletky, do proslulé tančírny v Moulin de la Galette, kde v ryku hudby maluje mistr Renoir, k Édouardu Manetovi, který právě čelí zdrcující kritice za svou „nemravnou“ Snídani v trávě...

*******
Impresionismus?
Do té doby, než jsem si knihu přečetla jsem tento umělecký směr neznala. O umění se moc nezajímám a tudíž k čemu by mi byla tato kniha? Poprvé jsem viděla kniha na stránkách nakladatelství, když šmejdila po zajímavých knihách. Tuto jsem ale tak nějak přeskočila s tím, že to nebude nic pro mě. O pár dnů později jsem na jednom svém oblíbeném blogu u Etteley viděla recenzi a byla jsem si naprosto jistá, že mě kniha bude bavit. Ani jsem se nenadála a o tři týdny později jsem knihu s opravdovým nadšením zavírala. :-)
Pro ty z vás, kteří nevědí, co je to impresionismus - jde o umělecký směr, který vznikl na konci 19. století. Impresionismu se impresionismus říká hlavně díky obrazu Imprese (východ Slunce) od Claudea Moneta. Obrazy z přírody vystihující emotivní okamžiky - to je impresionismus. :)

Sue Roeová
Sue Roeová napsala už několik knih, mezi ně patří i román Estella, her Expectations, sbírka básní The Spitfire Factory a publikace zabývající se psaním z genderového hlediska - Writingand Gender: Virginia Woolf Writting Practice. Je spoluvydavatelkou The Cambridge Companion to Virginia Woolf, jež se, jak už název společnosti napovídá, zaměřuje na odkaz této nevšední spisovatelky, a redaktorkou jejího románu Jacobs Room (Jakobův pokoj), který vyšel v edici moderních klasiků v nakladatelství Penguin.  Nejnovější knihou Sue Roeové je biografie Gwen John: A Life, životní příběh této zajímavé velšské malířky.  Autorka žije v Birminghamu v Anglii. (zdroj: přebal knihy)

Obálka knihy:
Co se týče české verze obálky, tak se mi líbí opravdu hodně. Je zajímavá a ke knize se perfektně hodí. Dokonce když jí viděla moje mamka kniha ji hodně zaujala. Sice si ji nepřečetla, ale i pozitivní názor na obálku je u nás doma úspěch :D. Strašně se mi líbí podpisy všech malířů, kteří se v knize vyskytují a na dotek je kniha taky jiná od těch ostatních. :) Dál jsem našla americkou hardbackovou i paperbackovou verzi a musím říct, že ty mi přijdou takové... divné. Jednoznačně pro mě vyhrála česká verze, což se mi moc často nestává. Určitě mi můžete do komentářů napsat, jaká obálka se nejvíce líbí vám. :)
         The Private Lives of the Impressionists
paperback
The Private Lives of the Impressionists
hardback
Hodnocení:
Celkově jsem byla hodně překvapena, když jsem knihu dočetla. Do čtení jsem šla s tím, že to bude kniha faktu a žádná zápletka se tam neobjeví. Co se týče přímé řeči té jsem moc šancí taky nedávala. Ale opak byl pravdou (jak tomu často je) a dočkali jsme se i přímé řeči. Sue Roeová vytvořila opravdu skvělou knihu, která se vám, pokud jste ve stejném věku jako já, bude asi číst trochu pomaleji, ale i my mladší si v knize najdeme to svoje a po zhruba 50 stránkách se v knize začneme orientovat. :-)

Kniha v číslech:
1) Doba čtení - víkend + 3 čtecí večery
2) Hodnocení obálky - 10/10