29. 10. 2013

RECENZE: RESET

Reseti jsou silnější, rychlejší, odolnější. Bez emocí.
Wren je resetka. To, že z ní lidské emoce a city vyprchaly, má na svědomí to, že se po své smrti vzbudila až po 178 minutách. Těžko byste hledali reseta, který byl mrtvý déle, než Wren. Tudíž patří mezi nejlepší resety, které KLEZ vlastní. KLEZ je Kooperace pro Lidskou Evoluci a Zalidnění. Všichni reseti jsou trénováni pro, aby mohli pracovat právě pro KLEZ. A co že je tedy jejich práce po výcviku? Hledat zločince, zabíjet a zkrátka dělat všechno to, čím si samotný KLEZ nechce špinit ruce. Když do institutu přijdou noví reseti, najdou se tu různé kategorie, ale všechny nejvíce zaujme Callum, který se stal resetem po pouhých 22minutách. Wren si vždy vybírala resety, které chce cvičit. Žádná novinka. Ale všechny překvapilo, když si vybrala Calluma, reseta s nejnižším číslem, pro kterého vyhlídky do budoucna nevypadají zrovna dvakrát růžově. Sama Wren to ale bere jako výzvu a hodlá se s ní poprat zuby nehty. Po pár dnech výcviku se ale začne Wren cítit zvláštně. Doposud necítila žádné emoce, city, naprosto nic. A najednou, když se objeví Callum má Wren pocit, že jí k němu cosi přitahuje. Popustí Wren své city ke Callumovi nebo se jim bude bránit?

Nevím, jestli jsem v době čtení knihy měla zrovna takovou tu náladu, kdy byste nejradši všechny nakopali do zadku, ale podle mě byla Wren naprosto úžasná. Vždy, když nějak odpálkovala Calluma mi přišlo neuvěřitelně vtipné a vždycky jsem se musela pousmát. Celkově byla Wren taková drsná a nedala nikomu možnost si z ní utahovat nebo jí nějak ponížit. Byla to hrdinka, se kterou jsem se naprosto sžila. Calluma jsem si neoblíbila skoro vůbec. Nebavilo mě, jak se ze začátku pořád dokola snažil nějak se spojit s Wren a otravoval ji. Když mu na výcviku něco nešlo, hned to vzdal. Podle mě to byl takový padavka, i když na konci knihy mě v některých momentech příjemně překvapil.

Reset je kniha, která vás zaujme hned od začátku, protože to hlavní, co jí dominuje je akce. Autorka se nejspíš rozhodla, že nás po čas celé knihy nechá vydechnout jen párkrát. Myslím, že někdo to může brát jako veliké plus, že se autorka ničím nezdržuje a hned jde do akce, ale na mě byl autorčin styl psaní nějakým způsobem moc urychlený. Kdyby se autorka alespoň v některých podle mě důležitých, části zastavila a trochu více do hloubky by nám o tom napsala, myslím, že by mě kniha bavila o hodně více. Sice by potom mohla být kniha mnohem delší, ale zase by si autorka mohla odpustit některé zbytečné části, se kterými jsem se v knize také čas od času setkala.

To, že se kniha řadí mezi dystopie snad ani nemusím říkat. Dystopií je opravdu hodně a tak není divu, že jsem v Resetu našla podobnost s knihou Divergence. Podobná jí byla hlavně v situacích, kdy byla Wren třeba ve své ložnici a přemýšlela nebo například i v jídelně, mi hodně připomínaly scény z Neohroženosti.  Co jsem se dočetla, tak by se měl chystat druhý díl. Upřímně ani nevím, zda se na pokračování těším nebo ne. Samozřejmě mě zajímá, jak to bude s Wren a Callumem dál, ale vůbec si nedokážu představit, co se v dalším díle bude dít. Pokud hledáte rychlou a akční dystopii, tak je Reset přesně pro vás.

Kniha v číslech:

Obálka:  100%
Postavy: 80%