5. 4. 2016

RECENZE: BABIČKY - MRTVÝ KUCHAŘ

Název: Babičky #1 - Mrtvý kuchař
Autor: Minna Lindgrenová
Originální název: Kuolema Ehtoolehdossa

Série: Babičky
Nakladatelství: XYZ
Počet stran: 301
Rok vydání: 2015
Anotace: 
Neumíte si představit, že by mohlo v domově důchodců dojít k něčemu nezákonnému - ať už k podezřelému úmrtí, krádeži nebo obchodu s léky? Jeho devadesátileté obyvatelky Siiri, Irma a Anna-Liisa ano!
Životy obyvatel soukromého domova důchodců Podzimní háj jsou většinou vyplněny nekonečně dlouho ubíhajícím časem tráveným pitím červeného vína, jízdami tramvají a pohřby. Vyšetřování náhlého úmrtí místního kuchaře však dokazuje, že je na světě i zajímavější zábava než hraní karet, umělecké a řemeslné lekce, tělocvik nebo večery s harmonikou (těch se ostatně obyvatelé domu zúčastňují jen ze soucitu se zaměstnanci).


Minna Lindgrenová je finská autorka krimi trilogie Babičky, která se odehrává v domově důchodců Podzimní háj. Tato kniha pro mě byla tak trošku risk. Žádnou severskou detektivku jsem ještě nečetla a navíc jsem se bála prostředí, ve kterém se kniha odehrávala. Přeci jen knih o babičkách, které pátrají na vlastní pěst a vyšetřují záhadné úmrtí mladého kuchaře je málo. 
Siira, Irma a Anna-Liisa jsou obyvatelkami domova důchodců už nějaký ten pátek. Zažily už nespočet pohřbů, karetních partiček a hodin kondičního cvičení. Ještě nikdy ale nebyly poblíž smrti, později se dozví, že dokonce vraždy. Všechny tři se okamžitě pouští do vyšetřování, při kterém objeví další nejasnosti kolem Podzimního háje. Například to, že pacienti dostávají léky, které nepotřebují nebo podivné manýry zaměstnanců, kteří sotva umí finsky. 
Vzhledem k povahám Siiry, Irmy a Anny-Liisy je zcela jasné, že svým vyšetřováním napáchají více škody, než užitku. 
Bohužel zajímavých zesnulých bylo den za dnem méně, protože ti nejlepší už dávno odešli. (str. 111) 
Risk je zisk. U této knihy to rozhodně platí. Od knihy jsem očekávala důvtip, nic složitého na přemýšlení. Pokud hledáte knihu u které se zasmějete tak Babičky rozhodně doporučuji. Rozhovory důchodců při hraní karet, přemýšlení o tom, jak nejrychleji umřít a celkově dialogy mezi hlavními hrdinkami byly bezkonkurenční
a opravdu vtipné. 

Co mi trošku kazilo plynulé čtení byly finské názvy budov, ulic nebo jména. Je to spíše můj problém, ale na názvech jako Meilahti, Tullinpuomi, Munkkivuori,... jsem se prostě vždy zasekla.
Na druhou stranu je kniha i dojemná. Vypráví o osamělém stárnutí v domově důchodců, kdy za hlavními hrdinkami nejezdí na návštěvy jejich děti nebo vnoučata a ony jsou tak vydány napospas podivínskému personálu, přičemž jim z účtu mizí nemalé sumy peněz za služby, které nebyly vykonány. 
 Druhý díl této trilogie byl vydán v březnu tohoto roku a já si ho rozhodně hodlám přečíst a znovu se u příběhu stařenek zasmát.


4/5
Děkuji nakladatelství Albatros Media za poskytnutí recenzního výtisku.
Knihu můžete objednat zde.

3 komentáře:

  1. Já tuhle knihu koupila babičce k Vánocům, strašně se jí líbila a nutí celou rodinu do čtení. Budu se do ní muset pustit. Díky za pěknou recenzi :) Hezký večer :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě se u čtení pobqvíš :)
      Děkuji za komentář :)

      Vymazat
  2. Našel jsem Mr. Pedro na blogu od někoho, kdo ho doporučuje každému, kdo hledá půjčku. Byl jsem tak nadšený a motivovaný být v této pozici finanční svobody, protože moje rodina hladověla, oslovil jsem pana Mr. Pedro v žádosti, kterou jsem mu řekl, můj životní příběh o finanční situaci, pošle mi formulář žádosti, abych vyplnil své údaje, což jsem udělal, poté, co mi poslal smlouvu o půjčce, předal jsem ji svému právníkovi k vyřízení podívejte se a poraďte mi jak dál. Podepsal jsem smlouvu o půjčce poté, co byla moje půjčka schválena před několika hodinami, banka mě kontaktuje ohledně převodu prostředků a poplatků, které musím uhradit na přepážce banky. bylo velmi příjemné pracovat s panem Pedrem a velmi mu děkuji za pomoc, kterou mi poskytl a která opravdu pomohla mé rodině hladovět. Kontaktujte prosím Mr. Pedro na e-mailu: pedroloanss@gmail.com, protože je vždy zaneprázdněn, ale mají s ním také dalšího profesionálního spoluhráče.

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za komentář! Každý mě vždy moc potěší! :-)