19. 10. 2013

RECENZE: DEKLARACE SMRTI

Velká Británie. Rok 2140. Nesmrtelnost.
Představovali jste si už někdy, jak bude vypadat svět v budoucnosti? Za nějakých 50, 100, 150 let? Autorka Gemma Malley Vám nastolí jednu z možností, jak by mohlo lidstvo svým působením dopadnou a jak se bude vyvíjet politická situace. Celá kniha se odehrává ve Velké Británii, v Grange Hallu. Grange Hall je ústav pro všechny Přebytečné, kteří, podle nynějších pravidel, nemají na tomto světě nic co dělat. Vštěpují jim do hlavy nesmyslná pravidla, která Přebytěční dodržují a řídí se jimi, protože jinak by jim hrozil trest. V Grange Hallu pobývá i Anna. Anna je podle paní Princetové jedna z nejslušnějších Přebytečných v Grange Hallu a tak má alespoň nějakou šanci, aby mohla sloužit Nesmrtelným. Anna, coby hlavní hrdinka této knihy je na začátku příběhu úplně jiná, než na konci. Počas celé knihy se totiž měnila a já, jakožto čtenář, jsem to opravdu hodně pociťovala. Nakonec jsem ale měla radši Annu z Grange Hallu, než Annu na útěku. Sice byla hodně naivní, moc slušná a neviděla nic jiného, kromě pravidel a Grange Hallu, ale když už Anna byla volná, tak mi zase přišla moc natvrdlá. Další hlavní hrdina je Petr, který přišel do Grange Hallu a začal působit potíže. Hned se ale seznámil s Annou, která ho ze začátku stále dokola přesvědčovala o tom, aby dodržoval pravidla a nemluvil s ní o světě za zdmi Grange Hallu. Petra jsem měla mnohem radši, než Annu. Bylo vidět, že přemýšlí nad tím, co udělá, nedělal nic bez rozmyslu a bohužel stále se ohlížel za Annou. To mi na něm, asi jako jediná věc, vadilo.

Než jsem se do knihy pustila, tak jsem vůči ní byla docela dost skeptická. Kamarádka mi říkala, že jí ze začátku přišla kniha nudná a než se Anna s Petrem konečně rozhoupali a něco podnikli, tak uběhla polovina knihy a když už konečně utekli, tak se chovali naivně. To byl hlavní důvod, proč jsem s četbou tak dlouho otálela. Nakonec jsem se dokopala k přečtení a rozhodně toho nelituji. Já osobně mám přesně opačný názor, než moje kamarádka. Mě se více líbila první polovina knihy, kdy oba byli v Grange Hallu a celá situace byla popisována z vnitřního pohledu. Jakmile se dostali ven a byli volní, tak mi přišlo, že si zbytečně stěžovali situaci některými činy. Ono, když jste celý život zavření v ústavu pro Přebytečné a pak se dostanete ven, je to asi těžké, ale podle mě mohli oba více přemýšlet, když už se měli tolik rádi (achjó, další zamilovaný pár, který by pro sebe navzájem udělal vše – jistě mělo by to tak být, ale kdyby si Anna držela déle odstup, jako v Grage Hallu, bylo by to lepší!) a ušetřili by tím spoustu starostí i paní, u které se schovali. Zatáhli ji do problému, ona se jich zastane, kryje je a sama se kvůli nim dostane do potíží, v téhle situaci mi ji bylo docela líto. Sečteno a podtrženo – první polovina knihy pro mě byla lepší. Jedná se o lehkou dystopii, která nepatří mezi ty nejlepší, ale určitě je to povedená kniha s dobrým, lehce dystopickým, námětem, která zaujme nejednoho knihomola.
Kniha v číslech:
Obálka: 100%
Postavy: 50%